Dla kogo?
Psychoterapia psychoanalityczna pomaga dorosłym, młodzieży, dzieciom, doświadczającym cierpienia z powodu:
- Zaburzeń nastroju- trudności z tej grupy charakteryzują się doświadczanym uczuciem przygnębienia. Spowolnieniu ulega napęd psychoruchowy. Kłopot sprawia koncentrowanie się na zadaniach. Często doświadcza się beznadziei dotyczącej przyszłości. Trudności z tej grupy powodują znaczne zakłócenia snu, zmiany w apetycie, zmniejszoną energię. Do zaburzeń nastroju zalicza się zaburzenia afektywne dwubiegunowe oraz depresyjne.
- Zaburzeń lękowych- trudności związane z odczuwaniem nadmiernego lęku oraz towarzyszące im zaburzenia zachowania, tj., zespół lęku uogólnionego, fobie, lęk separacyjny, mutyzm wybiórczy.
- Zaburzeń osobowości- zakłócenia funkcjonowania osobowości, wiążące się ze znacznymi ograniczeniami osobistymi i społecznymi. Objawami tych zaburzeń są upośledzenie funkcjonowania aspektów siebie (tożsamości, poczucia własnej wartości, zdolności do kierowania sobą) i/lub problemy w funkcjonowaniu interpersonalnym np. rozwijanie i utrzymywanie bliskich i wzajemnie satysfakcjonujących relacji, rozumienie perspektywy innych, radzenie sobie z konfliktami w relacjach.
- Zaburzeń związanych ze stresem- trudności bezpośrednio związane z narażeniem na stresujące lub traumatyczne wydarzenie. Stresujące wydarzenie mieści się w zakresie doświadczeń życiowych (np. rozwód, problemy ekonomiczne, strata, nowa sytuacja). Może być również związane z doświadczeniem stresora o wyjątkowo groźnym charakterze- sytuacja traumatyczna. Do zaburzeń z tej grupy należy zespół stresu pourazowego, zaburzenia przedłużającego się smutku, zaburzenia adaptacyjne.
- Zaburzeń karmienia lub odżywiania- trudności obejmujące nieprawidłowe zachowania związane z jedzeniem lub karmieniem. Zaburzenia karmienia dotyczą zaburzeń zachowania związanych ze spożywaniem pokarmów. Zaburzenia odżywiania są związane z nieprawidłowymi zachowaniami żywieniowymi i zaabsorbowaniem jedzeniem oraz problemami z masą ciała i kształtem, tj. jadłowstręt psychiczny, bulimia, objadanie się.
- Zaburzeń neurorozwojowych- trudności behawioralne i poznawcze, powstające w okresie rozwojowym, wiążące się ze znacznymi trudnościami w nabywaniu i wykonywaniu określonych funkcji intelektualnych, motorycznych, językowych lub społecznych. Do zaburzeń z tej grupy zalicza się zaburzenia rozwoju intelektualnego, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, przewlekłe zaburzenia tików.
- Zaburzeń psychotycznych- trudności charakteryzujące się znacznym upośledzeniem w doświadczaniu rzeczywistości i zmianami w zachowaniu, ujawniającymi się objawami pozytywnymi (urojenia, halucynacje), zdezorganizowanym myśleniem, niestabilnym zachowaniem oraz objawami negatywnymi (brak motywacji, ograniczona ekspresja emocjonalna).
- Destrukcyjnych zachowań lub zaburzeń dyssocjalnych- trudności związane z chronicznymi problemami z zachowaniem. Dotyczą wyraźnych i uporczywie buntowniczych, nieposłusznych lub prowokacyjnych zachowań. Do zaburzeń z tej grupy zalicza się zaburzenia opozycyjno-buntownicze oraz zaburzenia dyssocjalne.
Opracowano na podstawie Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-11.